Lego Komt In Actie Tegen Gendervooroordelen

LEGO is speelgoed voor jongens én meisjes, maar dit wordt nog lang niet altijd zo gezien. Uit onderzoek blijkt dat 76% van de ouders LEGO eerder aan een jongen dan aan een meisje zou aanbieden. Met hun nieuwe 'Ready for Girls' campagne wil LEGO de gelijkheid tussen jongens en meisjes daarom nogmaals extra benadrukken. Uit een onderzoek van de LEGO Group blijkt namelijk dat het met gendergelijkheid tussen jongens en meisjes nog steeds niet zo goed gesteld is. Want hoewel meisjes steeds meer geloven dat ze kunnen worden wat ze willen, wordt dat in hun omgeving nog steeds niet altijd zo gezien.

Wetenschappers en atleten

Aan het onderzoek van de LEGO Group deden zo'n 7.000 ouders en hun kinderen van tussen de 6 en 14 jaar mee. Hieruit bleek dat een schokkende 85% van de ouders bij een wetenschapper nog steeds direct aan een man denkt. Ook bij beroepen zoals ingenieur en atleten komen vergelijkbare cijfers naar voren. En dat terwijl 82% van de meisjes gelooft dat het voor jongens én meisjes okay is om een activiteit te doen die over het algemeen nog aan het andere geslacht wordt gekoppeld. Jongens vinden dit nog wat lastiger. Zo'n 71% van de jongens gelooft dat het okay is als meisjes voetballen en jongens ballet beoefenen. Hier valt dus ook zeker nog winst te behalen.

Twee meisje tonen hun LEGO bouwsels

Aanmoediging van ouders

De vooroordelen rondom gender kunnen de ontwikkeling van kinderen tegenhouden. Zo waren de ouders uit het onderzoek veel meer geneigd om meisjes te stimuleren te dansen, bakken en verkleden, terwijl ze jongens juist aanmoedigden om te sporten en te programmeren. Zonder goede aanmoediging van de ouders kan het voor kinderen een stuk lastiger worden om een bepaalde activiteit te beoefenen. Op die manier blijft hun ontwikkeling op dat gebied dus achter, terwijl ze er oorspronkelijk misschien wel veel interesse in hadden. Meisjes zijn misschien wel klaar om de eeuwenoude vooroordelen achter zich te laten, maar zonder steun van hun omgeving is dat een lastig proces.

Bang om uitgelachen te worden

Dat de omgeving van een kind van invloed is op welk speelgoed ze kiezen, komt ook naar voren in het onderzoek. Zo is maar liefst 71% van de jongens bang dat ze uitgelachen worden als ze speelgoed kiezen dat traditioneel wordt gezien als 'meisjesspeelgoed.' Hier tegenover staat dat maar 42% van de meisjes deze angst herkent. In dit opzicht is er voor de jongens dus nog veel te winnen. Gendergelijkheid gaat immers om het doorbreken van stereotypen rondom zowel jongens als meisjes.

Meisje speelt met LEGO in de woonkamer

Genderneutraal speelgoed

LEGO wil zich graag inzetten voor een wereld waar elk kind kan spelen met wat hij of zij wil. Daarom werken zij vanaf 2021 samen met het Geena Davis Institute on Gender in Media en UNICEF om meer genderneutraal speelgoed op de markt te brengen. LEGO hoopt dat kinderen zich niet beperkt voelen om hun creatieve ideeën tot uiting te brengen met LEGO. Daarom willen ze al hun producten en marketing zo inrichten dat ze vrij zijn van vooroordelen en stereotypen. Ieder kind moet immers kunnen doen en worden wat hij of zij wil. Zo hoopt LEGO dat zowel jongens als meisjes kunnen profiteren van alle voordelen die het leren bouwen met LEGO met zich meebrengt.

De Ready for Girls campagne

De Ready for Girls campagne van LEGO gaat verder dan hun samenwerking met het Geena Davis instituut en UNICEF. Om ouders en kinderen te inspireren delen zij korte filmpjes over ondernemende meisjes uit verschillende delen van de wereld. De jonge meisjes maken een impact op de wereld met hun creatieve ideeën. Door het delen van deze inspirerende verhalen hopen zij meisjes een breder perspectief te geven. Want iedereen zou moeten kunnen spelen met wat hij of zij zelf wil!

Infographic

LEGO infographic - Ready for girls

Download deze infographic als PDF

Geef je reactie


Geef een review

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *